Fraktale

馃К馃К馃К Generowanie fraktali 馃К馃К馃К

Najprostsz膮 metod膮 tworzenia fraktali jest wykorzystanie zbioru przekszta艂ce艅 afinicznych b臋d膮cych przekszta艂ceniami zw臋偶aj膮cymi. Transformuj膮c dowolny, niepusty zbi贸r zgodnie z regu艂膮:

  • S0 = S

W granicy otrzymujemy:

atraktor uk艂adu, kt贸ry w szczeg贸lno艣ci mo偶e by膰 fraktalem. Zbi贸r Fi nazywamy w tym przypadku systemem przekszta艂ce艅 iterowanych (IFS), za艣 otrzymany w powy偶szej granicy fraktal jest atraktorem tego systemu. Jego istnienie wynika z twierdzenia Banacha o punkcie sta艂ym odwzorowania zw臋偶aj膮cego.

W ten spos贸b mo偶na wygenerowa膰 m.in. nast臋puj膮ce fraktale: zbi贸r Cantora, krzywa Kocha, smok Heighwaya, tr贸jk膮t Sierpi艅skiego, kostka Mengera i papro膰 Barnsleya.

W praktyce aby wygenerowa膰 fraktal stosuje si臋 algorytm iteracji losowej zwany gr膮 w chaos. Polega on na tym, 偶e wybieramy dowolny punkt x i transformujemy go wiele razy, za ka偶dym razem losuj膮c odpowiednio przekszta艂cenie Fi

Procedur臋 t臋 powtarzamy np. kilka tysi臋cy razy